Skip to contentSkip to navigation

PRISM

Publications

Articles

Meunier, A., Bélanger, C., and Charland, P. (2019). “Des enseignants de Sciences en immersion dans un musée : une étude de cas sous l’angle de la théorie sociale de l’apprentissage” [“Science teachers undergoing an immersive experience in a museum: A case study from the perspective of the social theory of learning”]. Review of Science, Mathematics and ICT Education, vol. 13, no. 2, p. 5–37. https://doi.org/10.26220/rev.3088

Larouche, M.-C., Bélanger, C., and Bélanger-Martel, S. (2020). “La médiation muséale numérique selon PRISME, du Musée des beaux-arts de Montréal” [“Digital museum mediation according to the Montreal Museum of Fine Arts’ PRISM”]. ICOM Éducation, no. 29, p. 65–79. https://ceca.mini.icom.museum/fr/icom-education-n-29/

Bélanger, C., Delfino, L., Larouche, M.-C., and Bélanger-Martel, S. (2020). “Le design thinking pour cocréer un dispositif de médiation numérique à l’intention des publics issus de la diversité culturelle, selon PRISME du Musée des beaux-arts de Montréal” [“Design thinking in the co-creation of a digital mediation device for culturally diverse audiences, according to the Montreal Museum of Fine Arts’ PRISM”]. Special supplement to La lettre de l’OCIM, p. 187–198.

Meunier, A., Bélanger, C., and Turcotte, S. (2022).”L’expérience d’adolescents en visite scolaire dans un musée de beaux-arts : effets comparatifs des modalités de médiation interpersonnelle et numérique” [“The experience of teenagers on a school visit to a fine arts museum: Comparative effects of interpersonal and digital methods”]. Le champ numérique, vol. 12, no. 1, p. 1–24. https://doi.org/10.16995/dscn.8099

Guyard, R. (2023). “Design thinking et approches d’innovation collaboratives en contexte muséal : le cas de PRISME, laboratoire d’innovation numérique du Musée des beaux-arts de Montréal” [“Design thinking and collaborative approaches to innovation in museum settings: A case study of PRISM, the Montreal Museum of Fine Arts’ digital innovation lab”]. Special issue of Management International.

Delfino, L. (2023). “Dépasser le modèle du musée irénique : l’étude du processus de cocréation d’un dispositif de médiation numérique pour les salles des arts du Tout-Monde au Musée des beaux-arts de Montréal” [“Moving beyond the model of the irenic museum: Study of the process of co-creating a digital experience for the Arts of One World collection at the Montreal Museum of Fine Arts”] Muséologies, vol. 10, no. 2, p. 65–76. https://doi.org/10.7202/1108038ar

Add a touch of culture to your inbox
Subscribe to the Museum newsletter

Bourgie Hall Newsletter sign up